Kvällen den 14 jan. 2010

Sitter här framför tv och lyssnar på nyheterna om katastofen på Haiti... Detta är ju fruktansvärt hur männsikor kan bli drabbade och ett sånt fattigt land som Haiti.. Katastrof... Stakars människor...



Och jag kan ju förstå hur bra vi har det i det här landet som slipper både jordbävningar och stormar som andra länder får stå ut med..
Och jag känner en tacksamhet för att jag föddes i detta landet.. Visst finns saker som jag kan reta upp mig på men vad är det jämfört med folket på Haiti idag....
Och jag kan också berätta att denna dag har jag fått lära mig lite mer om Romar tiden och mer och berättelserna som finns i vår Bibel och hur vårt samhälle har blivit påverkad av delar som finns med i biblens berättelser.. Och jag är en människa som väljer att tro på det som står i den boken.. Andra gör det inte och det accepterar jag också.. Och vi lever ju i ett land där vi får tro på vad var och en vill.. Och vi har också yttrandefrihet och får säga och tycka vad vill vill med respekt...
Och jag kan idag också känna en tacksamhet över att jag går i skolan... Inte för att få betyg utan att få lära mig nya kunskaper...
Och jag är idag en lycklig ensam kvinna som älskar att få leva det liv jag idag har skaffat mig... Jag är fri att göra precis som jag vill.. Behöver inte ta hänsyn till någon annan i mitt hem. Givetvis så tar jag också hänsyn till dom grannar jag har..
Och jag är glad att jag har ett eget hem (det är inte självklart) för det finns så många hemlösa i vår värld... Bara tanken på att få sätta nyckeln i mon dörr och öppna och känna att detta är mitt hem stänga dörren från insidan och känna mig trygg inom dessa väggar... Och sen också kunna gå in till badrummet och klä av sig ställa sig i duschen och skruva på kranen och ta duschkräm över hela kroppen sen ställa sig under vattenstrålarna och låta dom skölja av kroppen och se ner till avloppet och förstå att jag blir ren och att smutsen från kroppen rinner bort från mitt hem ut och sen renas någonstans...
 Och att jag kan skruva på en kran och få kallt vatten om jag är törstig..
Och att sen öppna kylskåpet och se all mat som står där och det är bara min mat som jag har köpt för pengar jag har tjänat... Inte heller självklart för alla.. Detta är saker som vi dagligen tar för givet.. Men att se det lilla i det stora får tacksamheten att flöda...

Ha en god kväll och vi hörs... Ta vara på livet och dom små tingen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0