Närmare Julen....

 


                                                  Julen närmar sig!

                Denna bild kommer jag själv ihåg från min barndom!
                Två små längtande barn inför julens högtid... Jesus födelse...

                Men tyvärr så har så många föräldrar förknippa julen med 
                massor av alkohol...
                Minns så väl mina egna barndoms julaftnar som alltid slutade
                med fulla föräldrar och givetvis också bråk...
                Det började ju alltid så fint mamma hade bakat massor av kakor
                bullar och lagat god mat...
                Julaftons morgon var det alltid lungt och skönt förutom att pappa
                och mamma oftast va bakfulla...

                Men det dukades alltid så fint med  massor av glas och fina tallrikar
                med guldkanter kristallglas och silverbestik...
                Och massor av olika maträtter....
                Ja allt vad som kan finnas med på ett julbord...
                Och givetvis så kom både nubbe och öl på bordet...
                Och det skålades och dracks ganska så friskt..
                Sen blev det Kalle Anka och efter det julklapputdelning och kaffe 
                kaka och givetvis så drack dom vuxna både det ena och det andra
                och fullare och fullare blev dom....

                Och vi barn öppnade våra julklappar och vi var ju fullt upptagna med
                det och när allt var klart blev det alltid bråk hemma...
                Det slutade med att vi barn gick hemmirån till "Söderledskyrkan" på
                en midnattsmässa...
                Vi gick från Farsta till Hökarängen där kyrkan ligger..
                Det var så jag kan komma ihåg mina egna julaftnar under min barndom...

                Och nu så ber jag för barnen idag ska slippa dessa jular jag hade...
                Vuxna behöver inse att barnen tar så skada av att vi vuxna dricker
                själv så har jag inte druckit på snart 10 år och har inga som helst planer
                på att göra det heller....

                Låt barnen slippa alkoholen ånger denna jul 2010...

                "Bloggbiggan"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0