Julen närmar sig....



                                     När jag ser tillbaka till min egen barndomsjul....



        Jag vet att ju närmare julen vi närmar oss ju jobbigare blir det för så
        många barn i vårt avlånga land... O visst inte bara i vårt land utan hela
        världens barn....

        Men tyvärr så ser många vuxna inte sina egna barn...
        Det är oftast långa köer på alla systembolag för att alla ska ju handla
        hem det som behövs inför julhelgen.... 
        Och visst alla dricker inte som det va i mitt hem kanske men det räcker
        med några glas öl/vin nubbe för att en förändrig hos en vuxen ska betraktas
        av det lilla barnet... Dom känner direkt en förändring hos en vuxen.. (Jag vet
        det nänligen)

        Min barndoms jul glömmer jag ju aldrig den sitte så djupt...

        Det började ju alltid så fint mamma julstädade alltid inför julen och hon bakade
        både kakor bullar.... "klenätter" Mandelformar mörkakor saffransbullar kanelbullar...
        Å vi fick ju alltid smaka av både bröd och kakor...
        Dagen före julafton kläddes granen och skinkan gjordes.... Och mamma och pappa
        drack både öl och groggade dagen innan jul....
        Oftast så blev det också bråk hemma också...

        Julaftons mrogon så vaknade pappa alltid fyllsjuk och mamma me...
        Dom drack aldrig på morgonen dagen efter.......

        Jul afttons morgon började alltid så fint med frukost sen en julklapp till oss var..
        Sen så började mamma att duka bordet...
        Hon la alltid fram en vit duk och i mitten på bordet la hon en jullöpare...
        Och finporslinet ställdes fram och silverbesticken kristallglas i olika storlekar..
        Och ljus fanns också på bordet... Å jag tyckte alltid att det blev så fint....

        När allting sen stod på bordet så var där både skinka rullsylta köttbullar julkorv
        sill potatis ål ost janssons frestelse å grönsaker... Bordet var fylld med maträtter
        som mamma tillagat själv....
        Vi började äta vid 13 tiden och slutade väl vid 14.30 efter kaffet och kakorna...
        Och det dracks både öl/vin nubbe och likör congac....
        Sen så blev det också groggar till kaffet innan Kalle Anka skulle börja...
        Nu så var alla vuxna ganska så påverkade av alkoholen...
        Å jag visste att efter julklapps utdelingen så var det dax...
        
        Det skulla bli bråk och det blev ju alltid så när dom vuxna drack alkohol...

        Det var alltid så jobbigt för vi visste alla syskon vad som skulle hända
        det hände ofta att vi gick hemirån på julafton varje jul...

        Vi gick alltid till Söderledskyrkan på en kvällsmässa.... Där var dom inte 
        fulla i allafall...
        Ibland hände också att vi var ute hela natten tills morgonen då vi visste
        att det skulle bli en morgonmässa i söderledskyrkan....

        Ja så här var mina jular som barn och det sitter så fast...
        Så jag hoppas att barnen idag inte behöver uppleva desse hemska jular
        som jag upplevde...

        Tänka på Barnen denna jul.....

                  "Bloggbiggan"

            

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0