Medvetenhet...



                                                   God förmiddag..

                          Varför jag ska bli medveten om känslor?

 Varför är det givande att komma i kontakt med känslor? Här följer några skäl som människor gett:

1.  Det som hindrar mig är sådana känslor som rädslor, skuld, skam, förlägenhet, depression och
     självkritik.
     Vanligvis är jag inte ens medveten om att det som hindrar mig är dessa känslor.
     Jag vet bara att livet verkar trist och ointressant.
     Om jag kan komma i kontakt med dessa känslor och hanskas med dem finner jag att livet blir
     mer tillfredställande och fullbordat.

2.  Känslor är nyckeln till insikt och självförståelse. Att upptäcka mina känslor hjälper mig att fårstå
     och det som sker i min inre värld.

3. Jag kan förstå andra människor bättre och sätta mig in i deras situation. Jag får kontakt med och
    reagerar med mina känslor...

4. Det är lättare att fatta beslut om jag vet vad jag känner. Jag behöver inte utgå från en stånd-
    punkt "skulle" och "borde.

5. Desto mer medveten jag blir om mina känslor, desto mer stabil och samlad känner jag mig. Jag
    känner mig starkare och bättre i stånd att härda mig trots påtryckningar, attaker och utmaningar.

6. Om jag blir medveten om mina känslor, kan jag lära mig : bara för att jag har en känsla betyder
    inte att jag måste handla efter den. Jag kan tänka på mina känslor och medvetet bestämma vad
    jag ska göra med dem, istället för att reagera blint som en maskin...

7. Om jag anpassar mig till mig själv och det jag vill, behöver jag inte längre tvångsmässigt
    anpassa mig mig efter andra människors "krav".

8. Om jag är medveten om mina känslor och i stånd att uttrycka dem finner jag att jag kan lära
    mig att ge och ta emot "äkta" kärlek.

9. När jag är medveten om mina känslor kan jag få reda på hur mina relationer och min
    kommunikation trasslar till sig. Jag kan sedan reda ut dem så att allting ordnar upp sig.

10. Med känslor blir livet mer spännande, gläderikt och realistiskt....

 
Jag är idag så glad att jag har fått lära mig att ta reda på vad jag känner och varför...


Ha en bra dag....

                                                            "Bloggbiggan"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0