Pensionen

Så fick jag då ett litet brev från pensionmyndigheten om ett nytt beslut om bostadstillägg.
Pensionsmyndigheten har beslutat att du inte får äldreförsörjningsstöd från och med maj 2016 för att dina inkomster är för höga.
Och då undrar jag om jag nu har blivit höginkomsttagare?
Jag har nu inkomst under 12.000 i månaden och jag säger ju ingenting om det. Men att jag räknas enligt pensionsmyndigheten att mina inkomster är höga förvånar mig.
Vet också att jag inte får tjäna för mycket för att få bostadstilägg där taket är vid en kostnad på 5000:- oavsett om hyran är högre än detta tak. Har en hyra på över 6000:- för en två:a i förorten.
Sen så står det också att din bostadskostnad och dina inkomster påverkar storleken på bostadstillägget och äldreförsörjningsstödet. Pensionsmyndigheten har använt uppgifterna i bilagan för att fastställa din bostadskostnad och dina inkomster.
Och kommer då på att tänka på människor som haft sina inkomster och förmögenheter utomlands och blivit skattebefriade om dom nu tar hem sina pengar. .
Trots detta är jag så tacksam för det bostadstillägg jag idag får.
Och att dessa smitare har använt både vår sjukvård/skola/vägar etc och sluppit betala skatt.
Det känns lite orättvist på något sätt. Att dom som har stora inkomster slipper granskning men vi med små medel blir synad i sömmarna.
Några tankar som har kommit till mig.
Tänker ringa pensionsmyndigheten och påtala detta om min "höga" inkomst det måste ju gå att förmedla detta på ett annat sätt. För jag anser inte att jag har en "hög" inkomst.
Däremot så kanske jag efter deras ramar har tjänat för mycket enligt deras normer för att uppbära fullt bostadstillägg.
Jag har ju inte förlorat så mycket av den summa men det språk som dom använder tycker jag är helt fel.
En liten tanke för dagen så här den 1 maj 2016.
Hade jag inte varit upptagen idag så hade jag gått ut och demonstrera ..
Ha en fin dag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0